Statut ŁSS
STATUT ŁÓDZKIEGO STOWARZYSZENIA STOMIJNEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne.
§1
Łódzkie Stowarzyszenie Stomijne działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Z 1989 r. nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej ze szczególnym uwzględnieniem województwa łódzkiego.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest: Łódź- 90-531 ul. Wólczańska 191/195
§ 4
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych Stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu.
2. Do realizacji swoich zadań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, także spośród swoich członków, korzystać z pracy wolontariuszy lub społecznej pracy swoich członków.
§ 5
Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak i symboli.
Rozdział 2
§ 6
Głównym celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działań zmierzających do pełnej rehabilitacji leczniczej i readaptacji społecznej, czyli do osiągnięcia pełni aktywności życiowej osób, którym wytworzono operacyjnie czasową lub stałą stomię, a w szczególności kolostomię, ileostomię, urostomię lub inną przetokę wymagającą stałego zaopatrzenia w sprzęt stomijny. Stowarzyszenie prowadzi działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
& 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. Współdziałanie ze służbą zdrowia w organizowaniu właściwej opieki nad osobami ze stomią oraz występowanie do Ministra Zdrowia oraz innych organów administracji publicznej w sprawach poprawienia zasad zaopatrzenia w sprzęt stomijny oraz organizacji właściwej rehabilitacji dla osób ze stomią.
2. Szkolenie wolontariuszy i personelu medycznego w kierunku niesienia pomocy osobom ze stomią ze szczególnym uwzględnieniem aspektów psychospołecznych poprzez, doradztwo, porady i konsultacje.
3. Współdziałanie z firmami produkującymi i rozprowadzającymi sprzęt stomijny w celu stałego podnoszenia jakości tego sprzętu.
4. Propagowanie problematyki stomijnej i zrozumienie celów Stowarzyszenia w środowiskach medycznych i w społeczeństwie zmierzające do stałego naboru członków i sympatyków Stowarzyszenia.
5. Reprezentowanie Stowarzyszenia i jego celów oraz potrzeb osób ze stomią w kraju i zagranicą.
6. Popieranie badań naukowych sprzyjających postępowi w technice wytwarzania stomii oraz w dziedzinie rehabilitacji leczniczej i readaptacji społecznej osób ze stomią i popieranie opracowywania nowych metod operacyjnych pozwalających na uniknięcia wyłonienia stomii.
7. Włączanie się w organizację wszelkich przedsięwzięć mających na uwadze poprawienie stanu zdrowia osób ze stomią.
8. Prowadzi działalność integrującą środowisko osób ze stomią, poprzez organizowanie spotkań członkowskich.
9. Inicjowanie i występowanie z wnioskami o uregulowania prawne gwarantujące
przestrzeganie praw człowieka.
10. Zaspakajanie potrzeb osób ze stomią w zakresie leczenia, w tym rehabilitacji, edukacji,
opieki, udziału w kulturze i rekreacji.
11. Inicjowanie i prowadzenie różnych form pomocy osobom ze stomią i ich rodzinom
w zakresie: grup wsparcia, grup samopomocowych, informacji, poradnictwa i terapii
psychologicznej.
12. Stowarzyszenie jest rzecznikiem praw pacjenta stomijnego.
13. Stowarzyszenie działa na rzecz osób niepełnosprawnych.
14. Organizowanie szkoleń i warsztatów dla osób ze stomią.
Rozdział 3
Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia
§ 8
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na :
a) zwyczajnych,
b) honorowych
§ 9
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać każdy, kto akceptuje założenia programowe, Statutu pragnie wnieść swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnienie założeń Statutu.
2. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba posiadająca stomię, jej opiekun, a także osoby pragnące działać na rzecz realizacji Stowarzyszenia.
3. Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd na podstawie złożonej przez nich deklaracji.
4. Członków honorowych przyjmuje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
§ 10
Członek zwyczajny ma prawo do :
1. Czynnego i biernego wyboru władz Stowarzyszenia.
2. Udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia.
3. Korzystania ze wszelkich form pomocy oferowanych przez Stowarzyszenie.
4. Udziału w zebraniach, szkoleniach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
5. Zawieszenie członkostwa z powodów osobistych./ pogorszenie stanu zdrowia, dłuższy wyjazd/.
Członek honorowy ma prawo do:
1. Udziału z głosem doradczym w zebraniach, pracach Stowarzyszenia
2. Zgłaszania wniosków dotyczących Stowarzyszenia.
Członek honorowy nie posiada czynnego ani biernego prawa wyborczego, może jednak brać udział z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Członków.
§ 11
Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
1. Przestrzegania postanowień Statutu, Regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia
2. Aktywnego udziału w urzeczywistnianiu celów Statutowych Stowarzyszenia.
3. Systematycznego opłacania składek członkowskich.
Członek honorowy zobowiązany jest do:
1. Popierania działalności Stowarzyszenia
2. Członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku płacenia składek.
§ 12
Utrata członkostwa następuje:
1. Dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego na piśmie lub ustnie Zarządowi.
2. Skreślenie przez Zarząd z powodu działania na szkodę Stowarzyszenia.
3. Skreślenie przez Zarząd z powodu zalegania z opłacaniem składek za jeden rok. Skreślony członek może odwołać się w terminie 3 miesięcy od daty skreślenia do Zarządu Stowarzyszenia.
4. Śmierci członka.
Rozdział 4
Władze Stowarzyszenia.
§ 13
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie
b) Zarząd
c) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja wszystkich władz trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu
tajnym lub jawnym, w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
3. Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie.
§ 14
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie
2. Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§15
1. Nadzwyczajne Walne zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
2. Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie 4 tygodni od daty złożenia wniosku.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje tylko i wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 16
1. Zwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane raz na 4 lata przez Zarząd Stowarzyszenia, jako zebranie wyborcze i raz do roku jako zebranie sprawozdawczo-kontrolne.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd zawiadamia członków pisemnie, co najmniej 4 tygodnie przed terminem Zebrania.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
2. uchwalanie zmian statutu Stowarzyszenia,
3. wybór Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4. udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
5. nie uzyskanie absolutorium pozbawia prawa kandydowania do władz najbliższej kadencji,
6. rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz zatwierdzenie sprawozdania finansowego,
7. uchwalanie budżetu Stowarzyszenia,
8. uchwalanie wysokości składek członkowskich,
9. zatwierdzanie regulaminów Zarządu , Komisji Rewizyjnej,
10. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
11. podejmowanie uchwał we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
12. Przyjmowanie członków honorowych.
§ 18
Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania.
§ 19
1. W skład Zarządu Stowarzyszenia wchodzi od 5 do 7 członków, w tym Prezes, Wiceprezes, Sekretarz, Skarbnik oraz członkowie.
2. Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie na pierwszym posiedzeniu po wyborach Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika.
3. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudnić pracowników.
4. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 20
1. W przypadku ustąpienia członka władz Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, bez zwoływania Walnego Zebrania, dookoptowuje się te osoby, które kandydowały do Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, a nie zostały wybrane.
2. Kadencja dokooptowanego członka kończy się wraz z upływem kadencji władz.
§ 21
Do kompetencji Zarządu należy:
1. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu, Uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania.
2. Uchwalanie rocznych planów działalności merytorycznej i finansowej.
3. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
4. Podejmowanie uchwał o przystąpieniu do Stowarzyszeń krajowych.
5. Czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Stowarzyszenia przepisów Statutu i
regulaminów.
6. Zwoływanie Walnego Zebrania.
7. Organizowanie imprez kulturalno- turystycznych, turnusów rehabilitacyjnych.
8. Organizowanie szkoleń wolontariuszy w celu niesienia pomocy osobom ze stomią, i ich
rodzinom ze szczególnym uwzględnieniem aspektów psychospołecznych.
9. Organizowanie szkoleń i warsztatów dla osób ze stomią.
§ 22
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy składu Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa.
§ 23
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na
trzy miesiące.
2. Zarząd działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
§ 24
1. Komisja Rewizyjna składa się do 5 członków, którzy wybierają spośród siebie, przewodniczącego.
2. Członkowie organu nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
3. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 25
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1. przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej,
2. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
3. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień,
4. występowanie z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi na Walnym Zebraniu.
Rozdział 5
Majątek i fundusze Stowarzyszenia;
§ 26
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
1. ze składek członkowskich,
2. darowizn, spadków i zapisów,
3. dotacji i ofiarności publicznej,
4. odpłatnej działalności Statutowej Pożytku Publicznego.
5. udziałów i lokat
6. 1% od podatku
7. z innych źródeł dopuszczalnych przepisami prawa.
8. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującym przepisami prawa.
§ 27
Zabrania się:
1. Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2. Przekazywania majątku organizacji na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3. Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
4. Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 28
Do składania w imieniu Stowarzyszenia oświadczeń woli w tym w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współdziałanie łącznie Prezesa lub Wiceprezesa oraz Sekretarza albo Prezesa lub Wiceprezesa oraz Skarbnika.
Rozdział 6
Zmiany Statutu i Rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 29
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
Rozdział 7
Przepisy Końcowe
1. Statut obowiązuje od dnia wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.